donderdag 26 juli 2012

Poppenwier in de zomer

 Gezicht op Poppenwier vanaf de Albadawei
Twee dagen ben ik hier nu en ik heb een aantal schetsen en 1 schilderij af.
Ik pas op de sadistische kat van Celine. Ze wil aandacht en is aanhalig, maar haar opperste vorm van geluk uit zich in het geven van een haal.
Poppenwier ligt in de Greidhoeke. Weilanden, zo ver als je kunt kijken. Monocultuur, dus het gras is overal even groen. Dan ben je gauw klaar als schilder...
De opdracht die ik aan mezelf heb gesteld is: hoe breng ik variatie in het groen, zodat een enorme grasvlakte ook nog spannend is.
Eerste schets
Ik heb geluk: het is maaitijd. Tot de zon ondergaat zijn ze bezig met maaien, gras omgooien, uitspreiden en nog eens omgooien. .. Er onstaan prachtige patronen: geel, van het pas gemaaide gras en donkergroen, dat opzij gegooid is. Sporen in het landschap. Mijn thema voor deze week. Daarna is Friesland weer helemaal gemaaid en heb je aan de tubes blauw en groen genoeg.
Om er in te komen heb ik eerst een waterpartij gemaakt. “Gezicht op Poppenwier, vanaf de Albadawei”. De sporen zijn nog in de schetsfase en daar ga ik het morgen over hebben.

Aquarelletje

2 opmerkingen:

  1. Sporen in het landschap! dat lijkt wel op verhalend schilderen. Welk verhaal vertelt dit schilderij? Maaiers?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit schilderij is een loskomertje, maar in feite ook een (water)spoor in het landschap.

    BeantwoordenVerwijderen