vrijdag 18 november 2011

Gedichten en de kunst van het voordragen

Vanavond was ik bij iPoetry Live! Het klinkt erg hip; het is eigenlijk voor en door jongeren, maar ik vond het nogal tam.
Ik was gekomen voor mijn favoriete dichter van dit moment, Tsjebbe Hettinga, de Friese bard, onze eigen Homerus. Hij schrijft lyrische poezie in het Fries en kan dat prachtig voordragen. De dichter zingt en zeker Us Tsjebbe!
Zijn poezie is erg beeldend: je ziet de Frjemde Kunsten aan je voorbijgaan. Hij is zeer vindingrijk in zijn taalgebruik en gebruikt woorden in het Fries, waar ik ook een vertaling voor nodig heb. Gelukkig is die vertaling er ook en de bundel Frjemde Kunsten bevat ook een CD van zijn voordracht. Want je moet hem horen voordragen. Hij voert je mee via het Friese landschap naar Griekenland en verder... Hij schept beelden die wij als zienden niet eens zien (de dichter is blind).
Het was jammer dat we, voorafgaand aan zijn optreden, nog een hele serie amateurs moesten doorstaan. Leuk, maar niet boeiend.
Tsjebbe vertelde me na zijn optreden dat zijn laatste bundel Equinox nu ook vertaald is in het Nederlands (met CD van de voordracht), maar dat de crisis in uitgeversland de uitgave tegenhoudt. Ook zijn website die via de uitgever tot stand was gekomen is niet meer in de lucht. Eeuwig zonde; deze man moet gevolgd worden, want hij is een bron van inspiratie voor iedereen die zich met beelden bezighoudt.

1 opmerking:

  1. Dit lijkt de Friese versie van de Groningse Edo Staal.
    Ik kende Tsjebbe niet,maar via "MR.Google" nu meer.
    Ook een voordracht beluisterd,mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen