vrijdag 21 oktober 2016

The Big Draw in het Rijksmuseum

Op 8 oktober was er een event in het kader van The Big Draw in het Rijksmuseum. Er was een Masterclass en een Teekentoer door het museum. Ik was wel benieuwd en had me ingeschreven voor de Masterclass Teekenen met de Meester. Dit werd gegeven door Martijn van der Linden, een illustrator van kinderboeken.
Het Rijksmuseum probeert het tekenen te stimuleren. In plaats van het maken van selfies voor de Nachtwacht, hebben ze liever dat je een tekening maakt. Ze geven daarom een schetsboekje en een potlood mee. In het schetsboeje staan plattegronden en opdrachten wat je in een bepaalde zaal moet tekenen en waar je dan op moet letten. Erg leuk, want zoals we als tekenaar weten moeten we erg goed kijken als we iets tekenen.
Ik was al vroeg bij het museum en ging een beetje ronddwalen. Via de zalen met werk van Seghers kwam ik terecht bij de Nachtwacht. Het was er erg druk met mensen die selfies maakten, maar er was toch nog een plaatsje op de bank. Ik had mijn Outdoor Easel Artbag met al mijn materiaal bij me en ben daar toen vast gaan zitten tekenen.
De eerste kleuren heb ik toen ook al toegevoegd, maar uiteindelijk ben ik hem af gaan maken in de Picknickruimte van het museum. Het is eigenlijk voor kinderen, maar er staan lange tafels, er is papier en kleurpotloden en je mag er je eigen boterham opeten en knoeien dus. Ideaal voor mij.
Daarna was het tijd voor de Masterclass.
Op dit moment is er in het museum ook een tentoonstelling van Frans Post. In 1636 reisde de Haarlemse kunstenaar Frans Post naar Nederlands-Brazilië in het gevolg van gouverneur Johan Maurits van Nassau. Terug in Nederland bleef het land (en de dieren uit dat land) hem inspireren tot het maken van schilderijen.
oefening met arceren
Daarom had men in het Atrium een aantal opgezette exotische dieren (o.a. een okapi) neer gezet. Er omheen stonden ezels, zodat met die dieren kon natekenen.
De Meester van de Masterclass maakte ook gebruik van een plaatje van een okapi. We kregen bij de ingang van het auditorium een plankje met 4 A5 velletjes tekenpapier en een potlood plus een blaadje met foto's van een okapi. Die moesten we op allerlei manieren natekenen: alleen in lijn, terwijl je niet naar je papier keek, arceringen oefenen en uiteindelijk de arceringen in de lijntekening van de okapi
plaatsen.

Niet echt aan mij besteed, maar wel leerzaam hoe een Masterclass (het woord alleen al) op te zetten voor zo'n 100 man van wie je het tekenniveau niet kent.

Toen ik mijn Nachtwachttekening op Facebook had geplaatst, ontstond er een discussie over of je wel met je eigen materiaal in het museum mag tekenen (ze delen alleen schetsboekjes en potloden uit). Ik heb gevraagd of ik mijn eigen materiaal mocht gebruiken en had nergens last van: toen ik op de bank in de Nachtwachtzaal zat te tekenen (met vulpen) kwamen er herhaaldelijk suppoosten langs, die mij rustig lieten doortekenen. Zelfs toen ik begon met aquarel en waterbrushpen, lieten ze mij met rust. Zo nu en dan zei een bezoeker iets tegen mij, maar dat vind ik alleen maar leuk.

Er was dus iemand van de Urban Sketchers die een schilderij van Rembrandt aan het natekenen was met kleurpotloden en zij is weggestuurd door de suppoosten. Zij was erg ontdaan en wil nu noooooit meer naar het museum. Zij heeft de tekening later thuis afgemaakt en dat is makkelijk, want er zijn genoeg plaatjes van Rembrandt. Als Urban Sketchers is het echter niet de bedoeling dat je foto's (of schilderijen) natekent, maar dat je door middel van tekeningen de wereld om je heen laat zien. Dat moeten de suppoosten geweten hebben ;-)
Ik heb in ieder geval een prima ervaring gehad in het Rijksmuseum.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten