zaterdag 5 november 2016

Sketchcrawls in Groningen en Utrecht

Vorig weekend ben ik zaterdag naar Groningen gegaan voor de sketchcrawl. Afgesproken bij Huis de Beurs bij de Korenbeurs en A Kerk, een buurt waar ik veel tijd heb doorgebracht toen ik op Academie Minerva studeerde en veel op het Schoolholm doorbracht.
Het was druk. Ik reisde met Peter naar Groningen. De trein was erg vol en we konden niet bij elkaar zitten. Ik ben gaan tekenen en tegen de tijd dat de tekening af was (ongeveer bij Assen) en ik deze foto maakte, was het redelijk leeg.


We waren best wel met een grote groep. Na deze foto hadden we het allemaal koud gekregen en zijn we verder gaan tekenen in Huis de Beurs. Een ritueel tijdens een sketchcrawl is ook dat je elkaars schetsboek mag inzien en wetenswaardigheden uitwisselt over pennetjes, inkt en kleur.
Het was leuk om weer allerlei nieuwe sketchers te leren kennen. Alleen Linda, die links naast mij staat, ken ik uit Manchester
Opwarmen in cafe-restaurant Huis de Beurs
De volgende dag (zondag 30 oktober) hadden de Urban Sketchers Utrecht een sketchcrawl georganiseerd. Om 14 uur verzamelen bij de Domtoren. Ik was een uur te vroeg (vanwege de overgang van de zomer- naar de wintertijd) en ben al vast gaan tekenen op het Domplein. Er waren veel mensen op straat, want het was een Culturele Zondag en lekker zonnig.
Ik heb mijn schetsboekje op deze manier gebruikt, waarschijnlijk vanwege de hoge gebouwen om mij heen. Het materiaal dat ik de laatste tijd veel gebruik ik mijn Lamy Safari vulpen met watervaste inkt en daarna gebruik ik vaak mijn met walnotenbolster gevulde brushpen en aquarelverf. In dit geval is het formaat 2 x A5.


Tineke kwam na de tekening ook aanfietsen en zijn we samen op zoek gegaan naar de rest, de organisatoren van de sketchcrawl, Maartje Mulder en Maria Bozarova. Besloten werd om in het hofje naast de Domtoren te gaan tekenen: Flora's Hof.
Later heb ik bij deze tekening nog wel droge pastelkrijt gebruikt. Hij is nogal druk. Misschien moet ik het later nog eens proberen.











We hebben geen groepsfoto gemaakt; alleen onze tekeningen bij elkaar gelegd. Maria was al snel afgehaakt, zodat we met zijn 3en over gebleven waren. De Utrechtse Urban Sketchers afdeling moet nog uitgroeien. Op dit moment zijn er 28 leden, maar die komen natuurlijk niet altijd allemaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten