dinsdag 7 februari 2017

Philip Glass, de oude hortus en demonstraties in Utrecht

Eind januari zijn Philip Glass en Steve Reich allebei 80 jaar geworden. Daarom wordt er dit jaar veel aandacht geschonken aan de Minimal Music. Begin april is er ook een Minimal Music Festival.
Ik ben 20 januari met Peter en Robert naar een concert geweest in Tivoli/Muziekcentrum: een tribute voor Glass en Reich. Het was een prachtig concert. Tekeningetje gemaakt en thuis ingekleurd. Op de tekening staat een bas (naam vergeten) naast de dirigent. Hij zong Koyaanisqatsi. De tekst van dat lied bestaat alleen uit die naam. Geweldig!
Op 3 februari ging ik weer met Tineke en Kitty en Alyce van de Urban Sketchers Utrecht naar de Oude Hortus. Het was erg zacht weer vergeleken met de week daar voor. Ik ben buiten gaan zitten bij de Orangerie met uitzicht op de kassen.
De lente zat in de lucht en in de grond. De bollen kwamen al op en ik zag sneeuwklokjes. Er staat een grillig gevormde boom voor de kassen en nadat ik hem geteked had was ik wel benieuwd naar de naam. We waren in de Hortus, dus er staat overal bordjes bij de gewassen en bomen. Het was even zoeken, maar dit is een kiespijnboom.
De kiespijnboom is een kleine boom die van oorsprong groeit in het Midden en Oosten van de Verenigde Staten en Canada. Hij wordt slechts 10 meter hoog. Het hout van deze boom wordt niet gebruikt voor het maken van meubels of iets dergelijks; het bijzondere aan deze boom is dat hij enkel en alleen voor geneeskrachtige doeleinden wordt aangewend. Olieextracten van de schors van de kiespijnboom hebben antibacteriële en antischimmel capaciteiten. Tandpijn, darmkolieken, spijsverteringsproblemen, gonorroe, reuma, koorts, keelpijn, slechte bloedcirculatie en zweren, met name beenzweren, worden traditioneel behandeld met delen van de kiespijnboom; vooral de schors heeft medicinale kwaliteiten. Weten we dat ook weer.
Ik was vergeten te lunchen en het werd tijd voor een toiletbezoek. Gelukkig hebben we in de tuin het Ginkgo-museumcafe. De vorige keer heb ik het interieur getekend, deze keer werd mijn lunch het onderwerp.
Een paar dagen later, op zondagmiddag 5 februari, was er een demonstratie aangekondigd op het Janskerkhof. Utrecht Bekent Kleur organiseerde het. De laatste demonstratie waar ik was, was de steunbetuiging aan Charley Hebdo. We stonden toen met vele kunstenaars op het Domplein met een potlood in de hand. Deze keer was het om vluchtelingen te steunen en natuurlijk tegen de oranje Hitler in Amerika.
Ik was vroeg. Het dweilorkest De Tegenwind bracht de deelnemers in de stemming. Er was wat gehakketak op het plein en later las ik dat de leider van Pegida op het Janskerkhof was opgepakt. Tegelijkertijd vond er n.l een demonstratie van Pegida plaats in het Moreelse Park. Pegida, voluit de Patriottische Europeanen tegen de Islamisering van het Avondland, ontstond eind 2014 in de Oost-Duitse stad Dresden. Critici beschouwen de groep als vreemdelingenhaters. Pegida is tegen islamisering en de komst van (economische) vluchtelingen.
Blaasorkest "De Tegenwind" op het Janskerkhof
Na een poosje kwamen de sprekers. Ik stond tegen een prullenbak geleund. Mensen moeten daar so-wie-so omheenlopen en lopen dan niet tegen mij aan. Vlak voor mijn neus werd een spandoek ontrold.
Er was een groepje jongens met een microfoon die allerlei mensen echt lastig vielen. Daardoor ontstond er wat getrek en geduw vlak bij mij in de buurt. Ik heb toen mijn spullen gepakt en ben naar huis gegaan. Ik voel me toch meer een verslaggever dan een demonstrant.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten