maandag 31 juli 2017

Utrecht in de zomer

Utrecht is in de zomer altijd een geweldige plek om te zijn. Studenten en andere Utrechtenaren en Utrechters zijn op vakantie en de stad is weer van mij. Ik ga dan ook regelmatig (met en zonder gezelschap) met schetsboek de stad in.
Een mooie wandeling is langs de singel naar het Louis Hartlooper Complex. Het Ledig Erf is één groot terras.

Utrecht had zijn eerst Canal Pride op 17 juni. Toen ik bij het punt kwam waar alle boten zich verzamelden, waren ze net allemaal door de brug de Oudegracht op gevaren.

De andere kant uit langs de singel bracht mij naar de Wittevrouwensingel waar ik lange tijd mijn mooiste atelier had. 100 m2 boven een garage met uitzicht op de gevangenis.
Er liggen in de kom van de singel allerlei boten van verhuurbedrijven en het complex op de achtergrond heb ik nog gebouwd zien worden.
Een stukje verderop ga je over de brug en wordt het de Weerdsingel Oostzijde. De ingang naar de Plompetorengracht.
Sinds 1988 is er jaarlijks in juli kermis op de Maliebaan, de Piekenkermis, later ook Maliebaanfestival genaamd. De aanleiding hiervoor was de manifestatie "Utrecht Kerkenstad", de viering van de voltooiing van de restauratie van de vijf binnenstadskerken. Mede daarom wordt er elk jaar op zondag een 'kermis-mis' opgedragen in de botsautootjestent.
Ik kon me daar uitleven met mijn ecoline pen brushes. Ik was wel benieuwd of ik er ongemerkt kon tekenen en dat kon. In een hoekje bij de botsauto's lette niemand op me. Waar ik echter niet aan ontkwam was de ongelooflijke pokkeherrie van attracties die hun geluidsinstallaties op 'hoog' hadden staan.
Op 9 juli hadden de Utrecht Urban Sketchers een zgn 'crawl' georganiseerd bij de Weerdsluis. Verzamelen bij het Muzieklokaal, een onlangs geopend café waar alleen klassieke muziek wordt gedraaid en regelmatig op de aanwezige vleugel een concert gegeven wordt.
Voor de 1e tekening zat ik op de vlonder in de kolk, totdat er een enorme motorboot voor mijn neus ging aanleggen. Ik zocht mijn heil wat hogerop en heb de sluiswachter gevraagd of ik binnen het hek mocht gaan zitten. Hij vond het goed en bracht me zelfs koffie!
Het was een gezellige middag met grote opkomst van sketchers.
Een paar dagen later ging ik verder met mijn wandeling langs de Weerdsingel Oostzijde. De bedoeling was eigenlijk om de gevangenis en/of mijn atelier te tekenen, maar dat kwam er niet van. Ik ben doorgelopen naar de Noorderbrug. Vroeger zat er links een sigarettenwinkeltje. Daar kwam ik vaak en mijn collega/vriend Jan Haans die zijn atelier op het Hooghiemstra terrein had en daar ook heel veel kwam, noemde de uitbaatster 'De Heks van de Noorderbrug'. Waarom weet ik niet. Misschien was ze onaardig tegen Jan.
Op 17 juli organiseerde Kitty van den Heuvel een 'event' op het plein achter het stadhuis. Het was warm en ik vond een plaatsje in de schaduw bij het fontein. Ook hier weer vele terrassen. Ik ging een beetje de mist in met de fontein, maar ik krijg een herkansing op 13 augustus als de Utrecht Urban Sketchers weer bij elkaar komen.
De Weerdsluis blijft trekken. Het is een gezellig punt in de stad door alle bootjes die langs komen. Soms is het een enorm geklungel en gescheld in de sluis, want niet iedereen is een ervaren vaarder.
De laatste 2 tekeningen zijn weer bij de Weerdsluis gemaakt. Ik had afgesproken met collega/vriendin/medesketcher Tineke Brouwer. Toen ik bij het Muzieklokaal aankwam begon het enorm te hozen, maar dat was de laatste bui van de dag. We konden rustig aan de overkant gaan tekenen (niet onder de bomen, want die bleven nog lang druppen), totdat er weer iemand bij ons aanlegde. De sluis was weer in vol gebruik.
Deze maand in schetsen sluit ik af met een tekening van het Muzieklokaal binnen. Er kwam die middag een Portugese pianist een concertje geven. We zaten achterin, nogal diep op een inzakkende bank, dus we hadden geen zicht op de pianist, maar wel op het publiek.
Tineke heeft een foto gemaakt van mijn Outdoor Easel Art Bag. Mijn trouwe tasje waar alles in past. Lamy Safari vulpen (3 x), brushpens, aquareldoosje, markers, schetsboekje, ecoline brushpens, maaltijdreepje, visitekaartjes, buttons, geld, witte gelpen...



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten