woensdag 4 april 2018

Graphic Recordings in Kampen

Op 17 maart toog ik naar Kampen om in de eerste instantie de tentoonstelling Graphic Recordings te gaan bekijken. Vooral omdat de urban sketcher Jeroen Janssen uit Gent daar aan mee deed. Bovendien was ik wel nieuwsgierig hoe de 'getekende journalistiek' er op deze expositie uit zou komen. Er zijn meer urban sketchers die aan 'journalling' doen. Zelfs het (Amerikaanse) leger maakt gebruik van tekenverslagen. Om in stijl te blijven, illustreer ik dit verslag met tekeningen. Op de een of andere manier worden de obligate trein-tekeningen toch altijd anders. Bovendien was ik in no-time in Zwolle om over te stappen op het boemeltje naar Kampen. Nauwelijks tijd om wat in te kleuren.
Een lege trein, de volgende dag kon men met een boekenweek geschenk gratis reizen. Meisje met gaten in haar broek.

Vanuit het station ga je over de brug van de IJssel naar de oude stad en je loopt recht op het Stedelijk Museum af.
Tijd voor de lunch. In veel musea kom je vrijwilligsters tegen, maar het valt me op dat vooral in de streekmusea het altijd van die aardige, moederlijke types zijn. Het lijkt wel of ze de erwtensoep zelf gemaakt hebben. Ik vond dat ik mijn lunch moest tekenen en kwam toen ook bij de placemats waar de beroemde Kampenaren op afgebeeld zijn. Toen ik dat op Facebook zette, werd ik gecorrigeerd door het museum.
Ik heb beloofd dat ik de correcte namen hier ook nog zal neerzetten: Op de placemat staan:
- Lambert Wicher Ebbinga (v.m burgemeester, https://nl.wikipedia.org/wiki/Lambert_Wicher_Ebbinge)
- Abraham Vestrinck (v.m. burgemeester, https://www.entoen.nu/.../salland/kampen/abraham-vestrinck)
- Johannes B. van Heutsz (https://en.wikipedia.org/wiki/J._B._van_Heutsz)
- Riek Veldhuis - Abma (geportretteerd als 'Weesmeisje', een schilderij dat onderdeel is van onze vaste presentatie)
- Gait Berk (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gait_L._Berk)
- Wijer Beeldsnijder (regent)
- Johanna ter Steege
en de voetballer.....
Jaap Stam! (Steven de Jongh is geboren in Alkmaar, en dat is wat raar in een rijtje 'bekende Kampenaren':)) (Steven de Jong was een foutje van mij).
Marius Bauer
Op de tentoostelling was Marius Bauer (1867 -1932) een verrassing. Een Urban Sketcher avant la lettre. Hij reisde veel rond in de Orient en deed verslag van zijn reizen d.m.v. tekeningen. Die tekeningen werden omgezet in gravures en in de krant gezet.
Verder was er werk van Jules Calis, Gijs Kast, Jeroen Janssen, Aimée de Jongh, Jan Rothuizen en Ytje Veenstra. Ik heb boeken van Jan Rothuizen en Jeroen Jansen. De laatste heb ik vorig jaar op de stripbeurs in Utrecht ontmoet en heb ik het boek Abadaringi gekocht, het beeldverslag van zijn tijd in Rwanda.
Jeroen Janssen 'Doel'
Hij is nu bezig een tweede boek over Doel te maken. Een plaatsje in de buurt van Antwerpen dat voor een groot deel ontruimd is vanwege de optrekkende haven van Antwerpen. Heel veel mensen zijn weggetrokken en de lege huizen die er nog staan, vervallen langzamerhand tot ruînes. Jeroen doet op een prachtige manier verslag van het verval met kleurpotloden en pen.
Voor de beschrijving van de andere exposanten kun je op de site van het museum kijken. De tentoonstelling duurt nog t/m 15 april 2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten